De duurzaamheid van de e-bike. Elektrische fietsen zijn tegenwoordig enorm populair. De e-bike is niet alleen handig, maar wordt ook stevig gepromoot vanwege duurzaamheid. Op de vraag of dat terecht is zijn verschillende antwoorden mogelijk. Het hangt namelijk nogal af hoe een elektrische fiets wordt gebruikt.

Mensen schaffen e-bikes om heel verschillende redenen aan. In eerste instantie waren ze vooral populair onder ouderen omdat de motor het fietsen makkelijker maakt. Oudere mensen kunnen zo langer mobiel blijven. Dat is zonder meer goed voor hun gezondheid. Maar het bracht ook nieuwe risico’s mee. De snellere fietsen leidden tot meer ongevallen, omdat zowel de fietsers als automobilisten daar niet op voorbereid waren.

Maatschappelijk gezien kun je stellen dat de gezondheidswinst aan de ene kant soms wegvalt tegen het grotere risico op ongevallen. Je mag echter verwachten dat die balans uiteindelijk positief uitvalt naarmate we meer gewend raken aan e-bikes in het verkeer.

Nog sneller

Een tweede, nieuwere categorie e-bikes die nogal gevoelig zijn voor ongevallen zijn de speed-pedelecs. Die kunnen makkelijk een snelheid van 45 km/u halen. Speed-pedelecs zijn vooral aantrekkelijk voor forensen in stedelijke gebieden, als alternatief voor de auto.

Daarmee snijden we meteen het belangrijkste argument aan om te bepalen of het gebruik van een e-bike duurzaam is. Want veel elektrische fietsen produceren betekent ook veel meer batterijen maken. De productie daarvan is nog lang niet zo duurzaam als we zouden willen en ook de vervanging ervan levert nieuwe reststromen.

Minder in de auto

Wanneer veel consumenten hun gewone fiets omruilen, verbruiken we alleen maar meer grondstoffen en energie. Duurzaamheid ontstaat echter wel wanneer we een minder duurzame vervoerswijze inruilen, bijvoorbeeld voor een elektrische fiets van Mantel.com, die milieu en klimaat minder belast. De e-bike als vervanger van de auto, voor korte ritten zoals woon-werkverkeer, de boodschappen en de kinderen naar school brengen, is dus een prima idee. Ook bedrijven ontdekken de voordelen van elektrische fietsen in plaats van bedrijfsauto’s.

Die ontwikkeling wordt ook door de overheid gesteund. Overal in het land verschijnen plannen voor fiets-snelwegen en veilige fietsroutes door de stad. Want daar willen we de auto zoveel mogelijk weghouden.

Conclusie

Kortom, in het algemeen is fietsen gezonder dan autorijden, en zeker beter voor het klimaat en het milieu. Zomaar een gewone fiets omruilen voor een elektrische heeft vanuit duurzaamheid echter geen voordelen. Wanneer er daardoor echter minder autokilometers worden gemaakt, slaat de balans natuurlijk om in het voordeel van de e-bike.

 

Bron: Duurzaam Nieuws