Wanneer koop je een nieuwe e-bike accu?

Wanneer koop je een nieuwe e-bike accu? Wanneer er bij de accu van je e-bike prestatievermindering optreedt, is deze oud of gewoon kapot? Is het dan nodig om een nieuwe accu te kopen? Laat je de accu liever reviseren? We laten zien waar je rekening mee moet houden als de batterij niet meer genoeg power heeft.

 

Nieuwe e-bike batterij: wanneer is de aankoop de moeite waard?

Vroeg of laat moet elke e-bike eigenaar onvermijdelijk beslissen of hij een nieuwe accu voor de fiets koopt, of dat de accu nieuw leven wordt ingeblazen door middel van een accu revisie. Het is niet altijd eenvoudig om te beoordelen in welke staat de oude batterij zich bevindt. Al met al is de vraag wanneer een aankoop de moeite waard is, niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Er zijn echter enkele aanwijzingen om te bepalen of het kopen van een nieuwe batterij zinvol is.

Uiteraard kun je ook langskomen bij Accuworld voor een uitgebreide test; zo weet je precies wat de capaciteit is van jouw accu en wat voor jou de beste en meest aantrekkelijke oplossing is. Hieronder beschrijven we enkele zaken die erop duiden dat je actie moet ondernemen met betrekking tot jouw accu.

 

De batterij van de e-bike is defect

Als de batterij niet meer in goede staat is, moet deze veel vaker worden opgeladen . Het kan ook zijn dat de motor niet meer goed trekt of zelfs last heeft van uitvallen. Vooral in de winter, wanneer de lagere omgevingstemperaturen problemen veroorzaken voor de batterijcellen, is het capaciteitsverlies nog duidelijker. Net als bij de smartphone is het constant herladen dan meestal een heel vervelende zaak. Omdat elke e-bike batterij slechts een beperkte levensduur heeft, wordt dit helaas niet beter.

Een moderne lithium-ion e-bike batterij heeft een levensduur van 500 tot 1000 laadcycli. De enkele laadcyclus beschrijft het proces van de volledige lading tot de volledige ontlading. Dit betekent echter niet dat de batterij dan onbruikbaar is. De fabrikanten stellen alleen dat in deze tijd liever geen tot lage vermogensverliezen kunnen worden verwacht. Na deze tijd is het zeer waarschijnlijk dat de batterij langzaam achteruitgaat. Voor oudere modellen en schijven kan het zijn dat door andere fysieke composities de batterijcapaciteit iets sneller afneemt.

 

Het batterijbeheersysteem (BMS) is verouderd

Het batterijbeheersysteem of Battery Management System, heeft een grote invloed op het efficiënte gebruik van de energieopslag. Het elektronische circuit bewaakt, regelt en beschermt de accu. Het zorgt ook voor een gelijkmatige en verstandige verdeling van de geabsorbeerde en vrijgegeven energie over de afzonderlijke cellen. Het systeem voorkomt overspanningen, kortsluiting en totale ontlading. Met een nieuwe e-bike batterij is meestal een nieuw en nog intelligenter BMS aan boord. De levensduur van de energieopslag zal daarvan ook profiteren. De aanschaf van een nieuwe batterij biedt daarom een ​​aantal voordelen in dit opzicht. Bij een accu revisie krijg je uiteraard ook een nieuw BMS, zodat je weer jaren vooruit kunt.

 

Geheugeneffect ontbreekt

Voor oudere batterijen beschrijft het geheugeneffect het fenomeen capaciteitsverlies bij frequente gedeeltelijke ontlading. De batterij lijkt te onthouden hoeveel energie is onttrokken aan de laatste ontlading. In het volgende proces geeft het alleen de power dat nodig was tijdens de vorige ritten. Dit uit zich in een vroege spanningsval en de bruikbare capaciteit neemt af. Dit effect treedt echter niet op bij moderne lithium-ion batterijen. Integendeel, herladen is vaak beter dan de batterij volledig leeg te maken en pas dan op te laden. Een nieuwe batterij maakt meestal gebruik van nieuwe technologieën. Het geheugeneffect is verleden tijd.

 

De batterij van de e-bike is beschadigd

In geval van schade moet je de batterij in elk geval onmiddellijk vervangen. Er is hier dringend behoefte aan actie. Als er bijvoorbeeld barsten op de buitenste schil verschijnen of de contactpunten zijn gelijmd, is voorzichtigheid geboden. In het ergste geval bestaat er een risico op zelfontbranding, wat kan leiden tot brand. In dit geval moet je de batterij zo snel mogelijk in een veilige en brandvrije zak verpakken en dienovereenkomstig recyclen.Bij Accuworld helpen we je graag verder. Mocht het toch brand vatten: laat de batterij opbranden en blussen met zand of een deken. Nooit met water.

 

Batterij kopen, ja of nee?

Vaak hangt deze beslissing samen met de vraag of je een nieuwe e-bike wilt, of door wilt gaan met je huidige fiets. Vooral met pedelecs van het eerste uur is dit natuurlijk een legitieme overweging. Als je echter erg blij bent met je fiets en deze nog wel even meekan, dan is een nieuwe accu of een accu revisie een hele goede oplossing. Naast dat het je geld bespaart, is een accu revisie ook nog eens heel duurzaam en het minst slecht voor het milieu.

 

Wil jij weten of jouw accu vervangen moet worden? Weet je niet of je nieuw moet kopen of moet laten reviseren? Neem contact op met Accuworld. Wij helpen je graag verder.

 

 

Bron: ebike-news.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *