Rijden op een elektrische fiets is gezond en geen valsspelen. Fietsen op een normale fiets is beter voor de gezondheid dan fietsen op een elektrische fiets met trapondersteuning. Maar e-bikes bieden weer een betere training dan wandelen. Dat is de uitkomst van nieuw onderzoek in het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity .
De auteur van het onderzoek, onderzocht zeventien studies uit de hele wereld. Zij en haar medewerkers ontdekten dat fietsen op een elektrische fiets, lichamelijke activiteit van ten minste matige intensiteit opleverde. Deze intensiteit is weliswaar lager dan de intensiteit die werd opgewekt tijdens conventioneel fietsen, maar hoger dan die tijdens lopen.
Minder actieve mensen stappen sneller op
Het is van cruciaal belang dat trap-ondersteunende technologie de trigger kan zijn om sneller inactieve mensen op de fiets te krijgen. “E-fietsen kunnen cardiorespiratoire gezondheid in fysiek inactief individuen te verbeteren, ” zegt de studie.
De overtuiging dat e-bikes worden bereden door mensen die een aversie hebben tegen sporten is algemeen aanvaard onder fietsers. Dit literatuuroverzicht en de studies die het evalueert, tonen echter aan dat dit absoluut niet klopt.
Echt voordeel voor je gezondheid
Terwijl degenen op e-bikes minder intensief trainen dan wanneer ze op traditionele fietsen onderweg zijn (er zijn zelfs advertenties die promoten dat e-bikes zweetvrij zijn), is de intensiteit van het bewegen toch duidelijk hoger dan bij wandelen. Echter gezien de beperkte hoeveelheid tijd die nodig is voor een rit op een e-bike, is het totale energieverbruik lager dan wanneer je dezelfde afstand loopt. Met andere woorden, het vervangen van een wandeling door een kortere rit zal sneller zijn maar biedt minder gezondheidsvoordelen. Wil je echt gezondheidsvoordeel van fietsen op een e-bike, dan moet je langer rijden dan je normaal zou doen. Voor velen staat het krijgen van een e-niet gelijk aan het vervangen van een wandeltocht, maar juist voor het vervangen van een ritje met de auto. In dit scenario biedt de elektrische fiets een super goed fysiek alternatief voor het grotendeels zittende gedrag dat gepaard gaat met gemotoriseerd woon-werkverkeer “, aldus de studie.
Verder fietsen
Een Nederlands onderzoek heeft gemeld dat personen in Nederland 50% verder pendelden met een e-bike dan met een conventionele fiets.
En voor mensen met een heuvelachtig woon-werkverkeer, zou de overstap naar een e-bike onmiddellijke gezondheidsvoordelen bieden. De verminderde intensiteit die vereist is tijdens het bergop rijden bij het gebruik van een e-bike, is een van de belangrijkste argumenten voor de promotie van e-bikes als een alternatieve vorm van actief transport, concludeerde het onderzoek.
Fitness
In het onderzoek is ook gekeken naar een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat de fitness-mogelijkheden van e-fietsen ondersteunt. Uit een bekeken studie bleek dat e-bike rijden vergelijkbare gezondheidsvoordelen heeft als regulier fietsen. Na vier weken met en trap-ondersteuning fietsen, registreerden de deelnemers met overgewicht verbeteringen in cardiorespiratoire fitheid. Daarnaast waren de verbeteringen niet heel anders dan die werden genoteerd door degenen in een controlegroep die normale fiets gebruikten.
Het gebruik van een e-bike kan dus overgewicht en ouderen helpen om regelmatig fitnesstraining te behouden. Een professor uit een onderzoek voegde eraan toe: “Degenen die regelmatig e-bikes gebruiken, hebben voordeel voor hun algemene conditie, maar ook voordeel in termen van andere factoren zoals bloeddruk, vetmetabolisme en hun mentale welzijn. ”
Dit komt overeen met andere studies. Onderzoekers van de University of Colorado Boulder, die in het European Journal of Applied Physiology schreven, beweerden al in 2016 dat e-bike-rijders een ‘effectieve training’ krijgen en profiteren van dezelfde gezondheidsvoordelen als fietsers op een normale fiets rijden. Twintig zittende pendelaars lieten hun gezondheid meten en moesten in plaats daarvan per e-bike naar hun werk reizen. Na een maand vertoonden de deelnemers verbeterde aerobe capaciteit met een betere controle van de bloedsuikerspiegel.
In 2017 toonde een Noorse studie aan dat e-bike-rijders fysiek actief zijn voor 95% van de rijtijd. Het is dus niet een kwestie van lui fietsen. Onderzoekers publiceerden in hetzelfde tijdschrift ook dat e-bike-rijders 8,5 keer actiever waren dan statisch, terwijl pedaalfietsers 10,9 keer actiever waren, een kleinere marge dan de onderzoekers eerder hadden aangenomen.
Verkoop van e-bikes
De afgelopen vijf jaar is de verkoop van e-bikes in Europa sterk gestegen. In 2017 groeide de omzet met 9% in Nederland, 19% in Duitsland en een gigantische 30% in Frankrijk. Ook in Amerika, het land van de grote auto’s, groeit het gebruik van elektrische fietsen hard.
Met de achteruitgang van de pedaal-aangedreven fietsmarkt wordt er veel werk van gemaakt om e-bike gebruik extra te stimuleren. Het is dus een wisselwerking waardoor uiteindelijk – naar verwachting – het grootste deel van de fietsmarkt uit e-bikes zal gaan bestaan. Uiteraard kan dit wel even duren. Kijk hiervoor naar de introductie en verspreiding van elektrische auto’s.
Er is ook een fanatieke groep fietsers die totaal onbewogen blijft van alle wat met e-bikes te maken heeft. Gezondheidsvoordelen of niet. Wel is duidelijk dat alle verhalen over dat e-bikes alleen voor luie mensen zijn en geen gezondheidsvoordelen hebben, niet waar zijn. Met bovenstaande samenvatting van diverse onderzoek is de enige conclusie die we kunnen trekken: rijden op een elektrische fiets is gezond en geen valsspelen.
Heb jij een e-bike en ervaar je problemen met de capaciteit van de accu? Moet je de accu vaker opladen of is het bereik verminderd? Geen probleem! Met een accu revisie van Accuworld wordt jouw accu weer als nieuw én bespaar je geld. Bekijk hier ons assortiment of neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Bron: forbes.com